ميرزا حسن حسينى فسايى
491
فارسنامه ناصرى ( فارسى )
نامه مودت ختامه به درگاهش آمده ، اظهار يكجهتى مىنمودند و چون زمان امتداد مرض نقرس شاه سليمان بيشتر كارهاى دولتى در كف كفايت خواجهسرايان قرار گرفته بود « 1 » ارباب حل و عقد در امور دولتى با آنها موافقت داشتند به صلاح خواجهسرايان سلطان حسين ميرزا را به سلطنت برداشته ، بر اريكه پادشاهى نشانيدند و نواب ايمانى بيگ والى مملكت فارس را احضار نموده ، بعد از ورود به اصفهان و تهنيت سلطنت مورد عنايت شاهانه شده ، عود به شيراز نمود . و در همين سال [ 1105 ] : نواب شاهقلى خان پسر مرحوم شيخ على خان زنگنه وزير سابق به وزارت عظمى سرافراز گشته ، او را اعتماد الدوله گفتند . و در همين سال [ 1105 ] : بعد از وفات ميرزا ابو طالب كلانتر شيراز ، ميرزا محمد مؤمن خواهرزادهء او به منصب كلانترى فارس سرافراز و برقرار گرديد . و در سال 1106 : جناب افادتمآب شيخ صالح مجتهد بحرانى قاضى قضات مملكت فارس گرديد . و در سال 1107 : علامه علماى جهان ، مجتهد زمان سيد محمد بحرانى ، شيخ الاسلام فارس وفات يافت و جناب مستطاب مجتهد الزمان مولانا محمد شفيع در همين سال به منصب شيخ الاسلامى شيراز برقرار گرديد . و در سال 1112 [ 1700 ميلادى ] : شيخ صالح بحرانى قاضى قضات در شيراز وفات يافت . و در سال 1113 : نواب ايمانى بيگ والى فارس وفات يافت و نواب محمد باقر بيك ايشيك - آقاسىباشى ، به ايالت و دارائى مملكت فارس سرافراز گرديد . و در سال 1114 : نواب مستطاب اعلم العلمائى ، ميرزا سيد على خان حسينى حسنى مدنى - شيرازى ، جد اعلاى نگارنده اين فارسنامه از حيدرآباد دكن هندوستان كه مدت چهل و هشت سال در آن شهر توطن داشت ، عود به مكه معظمه و مدينه طيبه كه مولد اصلى آن جناب بود نمود . و در سال 1115 : جناب افادتمآب ميرزا مهدى حسنى حسينى نسابه شيرازى به منصب شيخ الاسلامى مملكت فارس برقرار گرديد . و در سال 1116 : نواب ميرزا سيد على خان از مكه معظمه برحسب خواهش اعليحضرت - شاهنشاه سلطان حسين به صوب اصفهان نهضت فرمود . و در سال 1117 : از اصفهان به مشهد مقدس رفته به التثام آستانه رضويه على صاحبها الف ثناء و تحيه مشرف گشته عود به اصفهان فرمود . و در سال 1118 : وارد شيراز گرديد وفات يافت اطاب اللّه ثراه . و در سال 1123 : باقر بيگ ايشيك آقاسىباشى از ايالت و حكمرانى فارس معزول شده ، فرمانفرمائى آن مملكت به نواب كلب على خان برقرار گرديد . [ وقايع فارس در روزگار شاه سلطان حسين ] و در سال 1125 : كلانترى مملكت فارس به ميرزا شرف جهان ثانى خلف الصدق ميرزا - ابو طالب كلانتر سابق قرار گرفت . و اعليحضرت شاه سلطان حسين ، تمامت اوقات خود را به مصاحبت فقها و مجتهدين و فرائض يوميه و نوافل ليليه مىگذرانيد و امور ملكى او از درستكارى پادشاهان صفويه نزديك
--> ( 1 ) . ر ك : تاريخ ايران ، سرجان ملكم ، ج 1 ، ص 194 .